Znajdź informacje

Dlaczego nie warto samodzielnie robić korekty własnego tekstu?


« lista artykułów
2025-08-06

Literówki to błędy, które mogą zmienić sens wypowiedzi, zaburzyć czytelność tekstu lub też po prostu obniżyć jego jakość w oczach odbiorcy. Chcąc się przed nimi ustrzec, wiele osób decyduje się sprawdzać tekst samodzielnie. Czy to dobre i skuteczne rozwiązanie? Jak pokazuje praktyka, niekoniecznie. Sprawdzamy więc dlaczego nie warto robić korekty tekstu na własną rękę i podpowiadamy, jakie zalety niesie ze sobą współpraca z profesjonalistą.

Dlaczego nie zauważamy błędów we własnych tekstach?

Pisanie tekstu to skomplikowany proces. Rozpoczyna się on od powstania koncepcji, która następnie przekształcana jest w kolejne zdania. Te z kolei zmieniają się w słowa, wystukiwane w szybkim tempie na klawiaturze. W tym czasie Twój mózg dokładnie analizuje rozkład klawiszy i podpowiada, w które z nich musisz uderzyć, by powstały kolejne litery. Wykonując te czynności zupełnie automatycznie, przestajemy dostrzegać szczegóły, co może skutkować drobnymi błędami i literówkami, których nasz umysł nie jest w stanie wychwycić. Z pomocą przychodzą wówczas profesjonaliści. Z propozycją takiej współpracy zapoznasz się pod adresem epitetykorekta.pl, gdzie znajdziesz zarówno ofertę dla autorów, jak i dla biznesów. Skorzystanie z niej to inwestycja w jakość tekstu, zwracająca się w jego pozytywnym odbiorze przez czytelników, co przekłada się na wzrost zaufania do autora.

Jakie korzyści przynosi współpraca z profesjonalistą?

Wychwycenie wszystkich błędów we własnym tekście nie zawsze jest możliwe. Nasz umysł skupia się bowiem na celu ogólnym, jakim jest przelanie myśli na papier, również ten wirtualny. Aby mieć pewność, że przekazywana czytelnikowi treść pozbawiona jest literówek, warto więc powierzyć ją do przeczytania specjaliście. O tym, jakie usługi może obejmować taka współpraca, przeczytasz w umieszczonym artykule: Redakcja a korekta tekstu – czym się różnią i na czym polegają”, gdzie wyjaśniono, który specjalista zajmuje się wychwytywaniem drobnych błędów. Powierzenie swojego tekstu korektorowi, bo właśnie o nim mowa, to potężna oszczędność czasu i pieniędzy. Dotyczy to zwłaszcza treści, mających budować wiarygodność autora lub firmy, tworząc ich profesjonalny wizerunek w oczach odbiorców.

Zalety współpracy z profesjonalnym korektorem tekstu

A co z autorami książek?

Drobne literówki w ulotkach i materiałach reklamowych to klucz do porażki w efektywnym promowaniu towarów czy usług. Czy jednak z korektorem warto współpracować również wówczas, gdy przygotowujemy do druku książkę, wykład czy e-booka? Oczywiście, że tak. Aby to lepiej zrozumieć, warto zajrzeć na wpis blogowy: „Ile kosztuje wydanie e-booka w 2025 roku?”, w którym przeanalizowano koszty tego rodzaju inwestycji. Tym samym możesz zainwestować swój czas i pieniądze w dzieło, które będzie pełne literówek, co znacznie obniży zainteresowanie czytelników. Profesjonalna korekta pozwoli z kolei na usunięcie błędów, a więc na:

  • poprawę czytelności i spójności tekstu, który trafi do odbiorców,
  • zwiększenie szans na rynkowy sukces Twojego dzieła.

Jak dobra korekta zwiększa szansę na rynkowy sukces?

Dobra korekta tekstu to również szansa dla autorów, którzy planują dopiero wkroczyć na rynek wydawniczy. Dzięki usunięciu z tekstu literówek:

  • zwiększa się szansa na publikację dzieła na skutek pozytywnego wrażenia u wydawcy,
  • zminimalizowane zostaje ryzyko negatywnych recenzji,
  • tekst staje się przyjazny w odbiorze dla potencjalnych czytelników.

Próbując samodzielnie wychwycić błędy, autor ryzykuje z kolei przeoczenie tych, które – z pozoru niewielkie – mogą przełożyć się na jakość tekstu. To z kolei zniechęci wydawcę do jego akceptacji.

Co jeszcze tracisz w trakcie samodzielnej korekty?

Próby samodzielnej korekty tekstu nie zawsze kończą się powodzeniem. Z reguły prowadzą one do:

  • utraty świeżego spojrzenia na treść na skutek zmęczenia jej wielokrotnym czytaniem,
  • wydłużenia procesu przygotowywania dzieła,
  • nieświadomego pomijania drobnych literówek, które pojawiają się w finalnej wersji tekstu.

Wszystko to generuje zniechęcenie i niepotrzebny stres. Współpraca z korektorem to z kolei szansa, by uniknąć negatywnych emocji, tworząc jednocześnie dzieło w pełni dopracowane, kompleksowe i pozbawione uciążliwych w odbiorze pomyłek.

Zobacz także

Kołdra wełniana jako prezent – praktyczny luksus na lata
Są prezenty, które zachwycają chwilowo, i takie, które z biegiem lat zyskują na wartości. Do tej drugiej kategorii bez wątpienia ...
Jak utrzymywać spójność wizerunku marki?
Z pewnością znasz markę, która zawsze komunikuje się jednym głosem - niezależnie od tego, czy śledzisz ją na Instagramie, czytasz ...
Marketing przyszłości: Jak AI, nocode i automatyzacja zmieniają zasady gry?
Nowoczesny marketing internetowy nie przypomina tego, czym była promocja w sieci jeszcze dekadę temu. Zamiast wielkich budżetów i intuicyjnych decyzji, ...
Komentarze
(brak komentarzy)
Dodaj komentarz
*
*
*
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość

Na tej stronie internetowej znajdują sie notki prasowe od firm korzystających z wirtualnych biur prasowych oraz przesłane przez rzeczników prasowych, pobrane z biur prasowych firm zewnętrznych lub ze źródeł ogólnodostępnych (za zgodą odpowiednich osób).

Zapraszamy dziennikarzy do rejestracji w naszym newsletterze, a firmy i agencje public relations do zakładania darmowych wirtualnych biur prasowych.

Kategorie

 

 

Wirtualne biuro prasowe to specjalna strona internetowa, w której firma lub instytucja publikuje informacje przeznaczone dla mediów. Takimi informacjami mogą to być notatki prasowe, wyniki finansowe, ciekawostki oraz artykuły merytoryczne.

Najważniejsza funkcja wirtualnego biura prasowego to automatyzacja wysyłki informacji do dziennikarzy oraz promocja notek prasowych.
 

Baza wiedzy

WhitePress sp. z o.o.
43-300 Bielsko-Biała
ul. Legionów 26/28
NIP: 937-266-77-97
Konto: 16 1050 1025 1000 0090 3121 2252

kontakt@whitepress.com
tel.: 33 470 30 48
Biuro otwarte PN-PT: 8.00-16.00
Top