Znajdź informacje

Akredytacja prasowa


« lista artykułów
2023-09-01

Akredytacja dziennikarska to ważne pojęcie, jeśli chodzi o uprawnienia dziennikarzy na wydarzeniach medialnych. Dzięki niej, mogą oni z sukcesem wykonywać swoją pracę. Przeczytaj czym różni się akredytacja od legitymacji prasowej i jak można ją uzyskać.

Co to jest akredytacja dziennikarska?

Jeśli chodzi o akredytację dziennikarską, to nie istnieje jej konkretna definicja. Natomiast można się spotkać z określeniem, że taka akredytacja to nic innego, jak zgoda organizatora imprezy lub innego wydarzenia, dzięki której można w niej uczestniczyć na pewnych warunkach. Przyjmuje się, że uprawnienia jakie ona daje, są większe niż te, które ma publiczność. Akredytacja dziennikarska może mieć różne rodzaje, znane są akredytacja prasowa, radiowa, fotograficzna lub telewizyjna. Aby wejść na taką imprezę, należy mieć fizyczną postać przepustki, a mogą to być choćby identyfikatory lub legitymacja. Dzięki temu organizatorzy od razu widzą, kim jest osoba, która przyszła. Legitymacja prasowa to dokument, który wydaje pracodawca, a potwierdza on, że jest się dziennikarzem. Na niektóre konferencje można wejść za okazaniem legitymacji. Z kolei akredytacja to zgoda na konkretne działania, czyli na przykład fotografowanie. O ile legitymacja prasowa jest przyznawana raz, to akredytacja jest przyznawana za każdym razem, gdy dziennikarz stara się o udział w danym wydarzeniu.

Jak uzyskać akredytację prasową?

Formalnie nie istnieją przepisy prawa, które określają jak zdobyć akredytację. W tym wypadku wiążące zdanie ma jedynie organizator danego wydarzenia, który sam określa warunki, co należy zrobić, aby ją otrzymać. Najczęściej w regulaminie wydarzenia można znaleźć tego rodzaju informacje. Powinien on zawierać wszelkie warunki dotyczące udziału w danym wydarzeniu. To czy akredytacja jest płatna, zależy od tego jak ustalił organizator i jak duże jest wydarzenie. Organizator sam ocenia korzyści z wydarzenia i na tej podstawie ustala czy pobierać opłatę. Na ogół jest przewidziana pewna pula i jeśli jest przekroczona, może pojawić się kwestia opłaty. Każdy, kto ma w tym interes, może starać się o akredytację i nie musi to być dziennikarz. Jednak najczęściej spotyka się fotoreporterów i dziennikarzy na imprezach, którzy mają akredytację i dzięki temu, wydarzenie jest promowane. W kontekście akredytacji pojawia się też pojęcie legitymacji prasowej, która wskazuje na to, czy jej właściciel jest związany z daną redakcją. Legitymacja prasowa ułatwia otrzymanie akredytacji.

Co daje akredytacja prasowa?

Akredytacja prasowa to zezwolenie na wstęp na dane wydarzenie medialne, które daje uprawnienia do przebywania w miejscach innych niż te dla publiczności. Dzięki temu dziennikarz może w pełni wykonywać swoją pracę i ma przywileje pozwalające na swobodne utrwalanie całego wydarzenia. Praca dziennikarza z akredytacją prasową jest wtedy  wykonywana efektywniej. Jest on uczestnikiem całego wydarzenia medialnego, z którego ma korzyści zarówno dziennikarz, który swobodnie zdobywa materiały do publikacji, jak i organizator, zyskujący rozgłos.

Zobacz także

Jak usprawnić sprzedaż biletów w kinach i teatrach?
Zainteresowanie wydarzeniami kulturalnymi wciąż wzrasta, a oferta koncertów, spektakli, pokazów i innych atrakcji, zwłaszcza w dużych miastach, jest niezwykle bogata. ...
Wizytówki, ulotki i plakaty – Twój pakiet reklamowy
Firma, która ma przynosić zyski, powinna regularnie inwestować w reklamę. Wybór materiałów nie może być przypadkowy – chodzi przecież o ...
Zakodowana Warszawa - nowoczesna gra miejska
Poznaj tajniki stolicy dzięki grze miejskiej  „ZAKODOWANA Warszawa" – innowacyjnym wyzwaniem w przestrzeni miejskiej
Komentarze
(brak komentarzy)
Dodaj komentarz
*
*
*
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.
Administratorem danych osobowych jest WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku-Białej, ul. Legionów 26/28, Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu marketingowym WhitePress sp. z o.o. oraz podmiotów zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Cel marketingowy partnerów handlowych WhitePress sp. z o.o. obejmuje m.in. informacje handlową o konferencjach i szkoleniach związanych z treściami publikowanymi w zakładce Baza Wiedzy.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych jest prawnie uzasadniony cel realizowany przez Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Użytkownikom przysługują następujące prawa: prawo żądania dostępu do swoich danych, prawo do ich sprostowania, prawo do usunięcia danych, prawo do ograniczenia przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Więcej informacji na temat przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.
Czytaj całość

Na tej stronie internetowej znajdują sie notki prasowe od firm korzystających z wirtualnych biur prasowych oraz przesłane przez rzeczników prasowych, pobrane z biur prasowych firm zewnętrznych lub ze źródeł ogólnodostępnych (za zgodą odpowiednich osób).

Zapraszamy dziennikarzy do rejestracji w naszym newsletterze, a firmy i agencje public relations do zakładania darmowych wirtualnych biur prasowych.

Kategorie

 

 

Wirtualne biuro prasowe to specjalna strona internetowa, w której firma lub instytucja publikuje informacje przeznaczone dla mediów. Takimi informacjami mogą to być notatki prasowe, wyniki finansowe, ciekawostki oraz artykuły merytoryczne.

Najważniejsza funkcja wirtualnego biura prasowego to automatyzacja wysyłki informacji do dziennikarzy oraz promocja notek prasowych.
 

Baza wiedzy

WhitePress sp. z o.o.
43-300 Bielsko-Biała
ul. Legionów 26/28
NIP: 937-266-77-97
Konto: 16 1050 1025 1000 0090 3121 2252

kontakt@whitepress.com
tel.: 33 470 30 48
Biuro otwarte PN-PT: 8.00-16.00
Top